Friday 31 July 2015

The Healing Love - Part 39


        Empat hari di bumi Madinah cukup membuatkan Dian menimba pelbagai pengalaman baru di sana sama seperti mamanya dan Cik Su Madeena. Hari ini hari terakhir mereka di sini sebelum pulang ke Riyadh dimana tempat Cik Su Madeena tinggal. Dian dan Puan Maria akan meluangkan dalam seminggu lagi berada di Riyadh sebelum pulang ke tanah air. Bukan senang untuk berjumpa dengan Cik Su Madeena yang boleh balik setiap bulan ke Malaysia jadi peluang ini harus digunakan sebaik mungkin.

"Selamat tinggal Madinah...jumpa lagi lain kali kalau ada rezeki." Tutur Dian sebak.

Puan Madeena memegang bahu anak saudaranya dan berkata "Nanti kita datang lagi ya?"

"Meena...semua dah simpan elok-elok dalam luggage? Your passport? Kurma dengan yang lain mama tumpang luggage Meena tau sebab luggage mama dah tak muat." Celah Puan Maria.

"Okay..." Jawab Meena dengan nada sedikit kendur.

"Ada orang sedih nak tinggalkan Madinah ni..." Kata Cik Su Madeena tidak tuju pada siapa-siapa.

Tanpa sedari, mama Dian menghampiri anaknya dan memujuk persis anak kecil.

"Nanti kalau ada rezeki, sihat tubuh badan kita datang sini lagi. Mungkin buat haji...siapa tahu kan?"

Dian hanya tersenyum dan sedikit terpujuk dengan pujukan mamanya. Mama...tak pernah gagal dalam memujuk hatinya yang sedih.

"Okay...jom the car's ready. We will have two hours and thirty minutes before boarding." Kata Puan Madeena bersiap untuk masuk ke dalam teksi yang tersedia di luar hotel mereka diami.


                                   **********************************************

       Tengku Citra baru selesai urusan di bank berhampiran dengan pejabat Noah dan tanpa berlengah wanita itu menuju ke tingkat tujuh tempat pejabat Noah ditempatkan untuk berjumpa dengan lelaki itu.
Entah mengapa hatinya rasa ingin lebih mengenali lebih dalam anak bujang Dato Ezuan Wong yang memegang jawatan sebagai COO di syarikat tersebut.

"Tengku Citra..as far as I though the next meeting will be on next Thursday in Hilton." Kata Siti Sherly melihat kelibat COO dari Skyview itu datang di pejabat.

Tengku Citra tersenyum manis sebelum menjawab " Yes I know, but just by coincidence I lalu area ni ingat nak jumpa Noah. Is he in his room now?" Soal Tengku Citra dengan lembut.

"Oh...Encik Noah ada tapi..." Belum sempat Siti Sherly menghabiskan ayatnya, kelihatan Noah muncul dari biliknya dengan berkot segaknya. Cukup berkarisma dan mampu menggugat mana-mana wanita yang melihat ketampanannya.

"Tengku..ops sorry. Citra...what on earth are you here?" Soal Noah berbasa-basi. Seingatnya dia tiada temu janji dengan COO dari Skyview pada hari ini.

"Hi, I just got back from the bank by this area so saja nak jumpa you. Anyway, are you busy right now?"

"Ehem..saya nak keluar sekejap ada client appointment. Sorry..."

"Oh, hmm it's okay. By the way...you will be coming too for the meeting in Hilton this Thursday?"

"Insya Allah...okay I got to go see you later." Ucap Noah sedikit tergesa-gesa.

Tengku Citra mengeluh sedikit dan mengucapkan selamat tinggal kepada Siti Sherly sebelum beredar dari
situ.

                                ******************************************************

        Dato Iman Richard, daddy Fath turun dari tingkat atas banglo mereka untuk bersarapan bersama sebelum ke Ritz Carlton. Mamanya dan kak Sharmaine turut sama ada di meja makan. Memang mereka sangat mementingkan makan bersama seberapa yang boleh dalam sehari bagi mengeratkan silaturahim dan menyuburkan kasih sayang antara mereka sekeluarga.

"Hmm Fath my princess...what's your plan during this semester break?" Soal daddynya sambil menyapu jem di rotinya.

"Err..thought I want to assist whatever that need to be settled of Kak Sharmaine's wedding preparation daddy. Why?"

"Good...but other than that? Why not you come to Ritz Cartlon and learn some new things about the hotel?"

Buntang biji mata Fath lalu dia memandang daddynya dan mamanya serta kakaknya silih berganti.

"Is that okay with you my princess?" Tanya Dato Iman Richard sambil mengunyah roti bersapu jem tadi.

Fath telan liur tak tahu nak jawab apa, jujurnya dia tak bersedia lagi untuk ke Ritz Carlton untuk belajar tentang apa-apa mengenai hotel milik keluarganya itu.

"Tak ready lagi la tu..." Kakaknya mencelah tiba-tiba. Pantas Dian mencubit paha kakaknya.

"Akak tu..ambil architecture tapi balik kerja dengan orang lain daddy tak cakap apa-apa pun?" Kata Fath kurang berpuas hati dengan daddynya.

"Well, I tried to convince her before but she said that she wants to gain and learn with other company before be back to Ritz Carlton, and having said that I just give her about two to three years for it. After all, she needs to be in Ritz Cartlon too."

"Daddy...give me some more time please? I promise I will not let you disappoint with me, cause I will do the best that I can for Ritz Carlton! Yeah.." Kata Fath penuh berharap agar daddynya faham dengan permintaannya itu.

      Dato Iman Richard tersenyum dan mengangguk. Tidak sesekali dia akan mengulangi apa yang telah terjadi pada dirinya pada anak-anaknya. Dahulu, dia sangat meminati dunia penerbangan sehingga sanggup ingkar arahan ayahnya untuk masuk ke sekolah penerbangan di Amerika. Alih-alih, setelah lima tahun berkecimpung dalam dunia tersebut, dia akhirnya akur apabila ayahnya jatuh sakit dan dia berasa serba-salah.

"It's okay Fath...mama dengan daddy tak larang pun anak mama ni nak buat atau cebur dalam bidang apa as long as all of my kids are well succeed in their study. That's enough to make us proud and happy for all of you right sayang?" Kata Puan Juhana dengan lembut dan tenang sekali.

Nasib mama ada tukang 'back up' , gumam Fath dalam hati.

"Your the best ever mama in the world!" Kata Fath sambil tersenyum pada mamanya.


                                           ***************************************

          Sudah sebulan lebih malah hampir dua bulan dia masih tidak menerima sebarang panggilan daripada Dian di Malaysia. Adam tidak pernah jemu menunggu dan terus menunggu akan panggilan gadis itu untuk memberitahu jawapannya. Tidak sesekali dia berputus asa sebelum menyerah kalah.
Dan lelaki ini tidak pernah serik untuk bercinta lagi biar hatinya dilukai banyak kali dan dia yakin dengan jodoh yang ditentukan oleh Dia.

         Gambar di telefonnya dibelek satu per satu tatkala dia dan Dian melawati kota Liverpool, Manchester dan Bath bersama tempoh hari. Inilah yang akan dilakukan setiap kali dia merindui dan teringatkan gadis itu. Entah apa khabarnya di sana. Ikutkan hati ingin saja dia pulang ke tanah air namun apakan daya dek kerana tuntutan tugas di bumi London memaksanya untuk patuh pada arahan ketuanya.

"Hey bro what's up? What on earth a general manager of Ritz Carlton doing here?" Sapa Matthew yang tiba entah dari mana bersama kekasihnya. Matthew merupakan kawan satu universiti dengan Adam dahulu ketika mereka sama-sama menuntut di London City College. Sahabat lamanya itu sekarang bertugas sebagai pegawai pemasaran di salah satu syarikat automotif yang terkemuka di dunia.

"Matthew! Hey how are you dude? Well, as you can see I still the old Adam that you knew since we met before. Come..join the coffee."

"Thanks lad, but no thanks we are in hurry by the way. I need to send Caroline back to her office before I go to the office. We just had our lunch so I'll catch up you later man, have a nice day man!" Ucap lelaki Inggeris itu sebelum beredar dari situ bersama kekasihnya.

Pelik Adam dengan Matthew yang bermadu kasih dengan Caroline sejak di universiti namun masih tiada sebarang ikatan malah bertunang pun tidak. Mungkin mereka tidak mahu sebarang komitmen dalam perhubungan yang lebih serius dan selesa berteman tapi mesra sebegitu tapi sampai bila?

     Baginya, tidak manis sebenarnya jika mengusung anak dara orang ke sana ke mari tanpa ada sebarang ikatan sah iaitu perkahwinan namun dia faham dengan budaya di sini yang jauh bezanya dengan budaya Melayu yang sangat mementingkan agama dan adat. Di sini, walaupun tidak berkahwin mereka sudah pun mempunyai anak dan tidak menjadi satu kesalahan di sisi undang-undang malah lebih ekstrem lagi dengan wanita di sini sanggup menjadi 'ibu tumpang' demi mendapatkan zuriat sendiri dari benih suaminya.

     Adam lebih gemar jika ikatan perkahwinan yang sah berlaku sebelum melakukan apa-apa yang tidak dibenarkan. Sudah sah, yang haram pun jadi halal dan dengan bernikah meluaskan yang halal dan menyempitkan yang haram. Islam itu mudah dan senang.

                                           

***********************************

            Assalamu'alaikum Dian..semoga Dian, cik su dan mama sihat-sihat sentiasa di kota suci sekarang ini. Kami semua menunggu kepulangan Dian dan Mak Cik Maria di sini.

Diharap Dian tidak lupa untuk banyakkan berdoa di depan kaabah dan jabal ramah untuk hubungan kita :)

Kirim salam sayang buat mak cik dan cik su okay!

Take care my dear sweet honeydew :)


Sungguh tidak Dian sangka dia menerima mesej dari Noah yang jelas amat merinduinya di sana. Sama juga dengannya yang memendam rindu buat lelaki itu. Tapi, dia bertegas terhadap diri sendiri untuk tidak terlalu ikutkan perasaan sedangkan antaranya dengan lelaki itu tiada apa-apa ikatan sah.


"Hai senyum seorang nampak anak dara akak seorang ni? Siapa hantar mesej agaknya ya?" Ujar Puan Madeena melihat anak saudaranya tersenyum-senyum seorang diri bersama telefonnya.

"Tengok..kita cakap pasal dia pun tak dengar. Mesti mesej 'cinta' ni!" Tambah Puan Madeena.

"Meena...siapa hantar mesej tu?" Soal Puan Maria tertanya-tanya siapakah gerangan pengirim sms itu.

"Hah? Err..Noah mama. Dia kirim salam pada mama dan cik su."

"Oh bakal menantu kakak rupanya ha ha ha!" Kata Puan Madeena tergelak sakan.

"Cik su! Eeee mana ada... propa je lebih." Dian berselindung malu.

"Malu tapi mahu katakan saja Meena he he he. Tak lama makan nasi minyaklah kita semua ya kan Kak Maria? Lepas tu timang cucu meriah rumah nanti!" Galak Cik Su Madeena mengusik Dian sehingga anak gadis itu diserbu malu hingga merah pipinya.

"Blushing! Nah see...it's means true and you can't hide from me anymore my dear darling." Tambah cik su.

"Mama, tengok cik su ni! Ish...benci tau. Suka sangat kenakan Meena.." Dian minta mamanya membela.

"Hmm mama pun rasa tak sabar nak dapat menantu dan timang cucu la.." Celah mamanya selamba.

Dian membulatkan biji matanya tak sangka mamanya 'tag team' dengan cik sunya.

"Ok fine!" Katanya dan mengalah akhirnya.


                                        ******************************************

          Setibanya Noah masuk bersama Camry Hybridnya di perkarangan hadapan rumah baglo milik keluarganya, pantas Khaleef mendapatkannya untuk menuntut coklat yang dijanjikannya. Si kecil ini kalau berjanji pasti akan dituntut dan sentiasa ingat sehingga orang tersebut menunaikan janji kepadanya. Nasib Noah sentiasa melunaskan janjinya terhadap si kecil ini.

"Abang...where's my chocolate?" Tanya si kecil sejurus lelaki itu keluar dari keretanya.

"Aik! Tak balik lagi budak comel ni? Kakak dengan umi mana?"

"Coklat?" Soal si kecil itu lagi terkebil-kebil memandang abang sepupunya itu.

Pantas Noah mengukirkan senyuman dan mengeluarkan sebuah coklat bar yang dibelinya di Seven Eleven berdekatan dengan pejabat tadi dari beg plastik di tangannya.

"Yeay yeay nak nak! Give me that..." Kata Khaleef penuh teruja.

Noah pula menunjukkan pipinya dengan jari telunjuk tanda minta dicium dahulu sebelum memberikan coklat kepada si kecil itu. Sudah menjadi tabiatnya membuat sebegitu. Dengan patuh semata-mata inginkan coklat kegemarannua itu, Khaleef pun memberikan sebuah ciuman di pipi Noah.

"One more..here." Kata Noah pada Khaleef menunjukkan pipi sebelahnya lagi dan si kecil dengan akur menciumnya.

"Ok here you go..oh wait say what?"

"He he he thank you abang!"

"Some more?"

"I love you....muahh!" Tutur si comel yang makin petah berkata-kata.

Akhirnya barulah Noah memberi coklat tersebut kepada Khaleef dan mendukung si kecil itu masuk ke dalam rumah.

"Come..we go to umi. Where's umi? In kitchen or upstairs?"

"In the kitchen with kakak!" Celah si kecil yang tersenyum-senyum sejak mendapat coklatnya.


                                       *******************************************

        Fath baru masuk ke dalam rumah setelah selesai mengambil tempahan kad undangan majlis perkahwinan kakaknya sebentar tadi. Terasa dirinya dilanda bosan tatkala ini apabila sahabat baiknya sekarang tiada di sini dan dia pun tak kerana uruskan hal-hal berkaitan majlis kahwin Kak Sharmaine jangan harap dia akan keluar rumah sejak cuti semester dua minggu lepas.

"Hai, cepatnya balik? Macam mana dah siap kad kahwin kakak?" Tanya Puan Juhana, mama Fath.

"Cepat ke? Tengoklah siapa..he he he! Dah semuanya siap ditanggung beres, Fath suruh dia orang print seribu keping biar lebih jangan kurang. Cukup tak mama?"

"Insya Allah cukup...kawan-kawan grandpa, daddy, mama, kakak, Fath, eh cukup kot."

Fath tersenyum sambil melepaskan penatnya di sofa di ruang tamu banglonya itu.

"Nah minum air ni dulu...kesian anak mama letih ya?" Puan Juhana membawakan Fath segelas jus oren kepadanya.

"Aww that's so sweet of my mama! Thank you...gila tak letih ma, ada ke patut Kak Sharmaine suruh Fath jadi 'wedding planner' dia? Oh my god!"

Puan Juhana hanya tergelak kecil melihat omelan anak bongsunya walhal dia yakin seratus peratus bahawa jauh di sudut hati anaknya itu sudi sangat nak tolong membuat persiapan perkahwinan kakaknya. Bukan dia tak tahu bahawa Sharmaine telah mengupah seorang perancang perkahwinan awal-awal lagi. Sengaja anak gadis sulung itu ingin mengenakan Fath.

"Dia nak la..adik dia sumbang idea untuk hari besar dia. That's meaningful to her. Lagipun Fath kan ada seorang je kakak?"

"Hmm...yelah tapi kan mama dia suruh Fath buat dari sekecil-kecil perkara hinggalah sebesar-besar perkara! Of course tired meyh!" Omel Fath macam nenek kebayan.

"Bukan selalu, just once in your life honey...that's what we called sacrifice. And that shows she trust in you sayang...so mama yakin anak mama ni boleh plan the best ever wedding for your big sister."

    Fath tersenyum dan kembali bersemangat untuk meneruskan merancang perkahwinan satu-satu kakaknya, Kak Sharmaine yang bakal mengikat tali perkahwinan dengan suami pilihannya tiga bulan dari sekarang.
Memang dia sudah tahu apa yang ingin dilakukan bagi memeriahkan lagi majlis kakaknya itu nanti dan semestinya dia akan lakukan yang sebaik mungkin malah lebih bagus dari apa yang dia lakukan ketika majlis perkahwinan abang sulungnya dua tahun yang lalu.


                              *******************************************************

          Dian sedang menonton televisyen sambil menemani Cik Su Madeena menyiapkan laporan yang berkaitan tugasnya di hospital. Esok cik su akan kembali bertugas di hospital setelah bercuti seminggu untuk menunaikan umrah bersama Dian dan Puan Maria. Sengaja Dian dan mamanya ingin meluangkan beberapa hari lagi di bumi Arab ini sebelum pulang ke Malaysia. Ingin lepas rindu dengan cik su katanya.

"Eh dah siap ke buat report cik su? Ekspres gila!" Kata Dian melihat cik sunya berkemas-kemas di meja kerjanya.

"Yup! See the brand la..mana main slow-slow ni. Meena tak ngantuk lagi?"

"Hmm...ngantuklah juga saja nak teman cik su buat kerja."

"Ish budak bertuah sungguh! Erm...Meena, kalau cik su tanya sikit boleh?"

"Cik su punya pasal banyak pun tak apa ha ha ha!" Jawab Dian selamba.

"Mama ada cerita pada cik su pasal Noah.."

Dian menumpukan perhatian kepada butir bicara Cik Su Madeenanya daripada menonton televisyen yang sepatah habuk dia tak faham dialog arab yang dikatakan oleh pelakon di dalam tv itu.

"Cerita? Apa?"

Puan Madeena kini duduk berhampiran anak saudaranya sebelum meneruskan kata-katanya.

"Pasal Noah melamar Meena. Dia bagi cincin pada Meena..."

"Oh...cincin tu dia bagi masa birthday hari tu. Kenapa?"

"Meena dah ada jawapan untuk itu? Meena terima?"

"Err..macam mana Meena nak cakap ya? Ish, jujurnya kan Meena tak tahulah cik su.."

"Tak tahu? Means?"

"Okay, sekarang ni bukan Noah je yang proposed Meena tapi ada lagi seorang hamba Allah ini.."

"Adam?"

"Aik macam mana cik su tahu? Jangan cakap mama cerita pada cik su pasal Adam juga?"

Puan Madeena tersengih kerana Dian sudah dapat tangkap dari mana wanita itu tahu segala cerita percintaannya. Dari siapa lagi kalau bukan Puan Maria, mama Dian, kakaknya.

"So..still don't know which one to choose?"

"Cik su...Meena cuma perlukan sedikit lagi masa untuk dapat jawapan untuk semua tu. Meena ada buat solat istikharah tapi...entah Meena tak tahu sama ada boleh percaya dengan mimpi yang datang baru-baru ni."

"Meena mimpi apa hmm?"

"Ada yang indah-indah dan ada yang menakutkan cik su...dan Meena tak tahu apa maksud petunjuk itu."

"Cik su yakin Dia akan kabulkan doa-doa Meena di jabal rahmah baru ni, yakinlah...Dia kan Maha Mendengar lagi Maha Melihat. Tiada apa yang mustahil melainkan dengan izinNya." Ujar Puan Madeena lalu mendapatkan Dian di dalam dakapannya.

"Thank you cik su...doakan yang terbaik buat Meena okay?"

"Always my dear...you are always in my prayers."


                                    ***************************************************


Dalam silauan cahaya
Membatas pandangan mata
Namun jelas kulihat kamu
Biarpun kusedar kau kian jauh
Tinggalkan aku yang rapuh

Angin kencang membawa kau
Jauh terbang kau hilang terus tanpa khabar
Tidur malam kumimpi indah ingat kamu
Kumerindui kamu

Apa yang kufikirkan
Hanyalah penyeksaan
Biarpun beribu tahun
Dan malah kusedar kau dihatiku
Menuai senyumanmu
   

         Jelas sekali anak sulungnya itu dilanda rindu yang menggunung akan gadis pujaannya, Dian Ameena. Hanya dengan melayan perasaan dengan memetik gitar dan menyanyikan lagu kegemarannya secara akustik bisa mengubat sedikit kerinduan akan gadis manis itu.

"Bapak borek anak rintik, tak ubah sama seperti abang masa pikat saya dulu..." Kata Puan Nasha Emily kepada suaminya yang sedang ralit memerhati Noah di tepi kolam renang.

Encik Razuan Wong tersenyum mendengarkan ayat-ayat dari isterinya.

"Itu sebab saya gilakan awak..tiap malam mimpi dan bayangkan awak. Sama macam anak kita sekarang ni, tengah dilamun cinta sampai kerja dipejabat pun makin hari makin tak menjadi dibuatnya."

"Really? Uish dahsyat penangan cinta Dian Ameena ni..hmm saya rasa la kan...baik kita merisik dan meminang anak dara Puan Maria tu dengan cepat sebelum dikebas orang kan?  Benda baik lebih elok disegerakan dan dipercepatkan tak begitu Dato Razuan?"

"Itulah...saya pun fikir benda yang sama. Apa kata kita tunggu Dian balik dari umrah nanti kita pergi merisik dan tunangkan mereka berdua. Lepas Dian graduated, kita nikahkan mereka amacam?"

Puan Nasha Emily menaikkan ibu jarinya tanda bersetuju dengan cadangan bernas suami tercintanya.

"Okay, jom..." Ajak Encik Razuan Wong kepada isterinya.

"Jom? Nak pergi mana pulak?"

"Kita bermadu kasih...biarlah Noah tu layan perasaan dia. Kalau itu boleh meredakan sikit rindunya pada buah hati dia. Jangan kacau dia..jom!"

"Ish awak ni..umur dah senja gatal lagi ya?"

"Gatal dengan bini sendiri apa salahnya ha ha ha!"

Mereka suami isteri lantas tergelak mendengarkan gurauan yang dicetuskan oleh daddy Noah.
Kemudian, mereka membiarkan anak bujang mereka melayan rindunya di tepian kolam sementara mereka menonton tv di ruang tamu rumah.


No comments:

Post a Comment

nuffnang