Wednesday 1 July 2015

The Healing Love - Part 22


Salam, Meena ada dekat hostel ke sekarang?

W'salam, ye kenapa? Rindu la tu he he he.

Tahu-tahu je ye. Cik su nak datang ni, dalam sepuluh minit sampai.

What? Kenapa tak bagitahu awal-awal? Okay dah sampai bagitau.

Ok, kalau bagitau awal pun bukan Meena boleh masak pun.

 :P 

                                  *********************************************

          Setelah sepuluh minit berlalu, Cik Su Madeena muncul bersama anak-anaknya dan suaminya yang dipanggil Dian 'ayah su'. Mereka sungguh teruja ingin bertemu dengan Dian sekali lagi.

"Cik su dari mana ni? Kenapa tak inform awal-awal nak datang?"

"Dari rumah, tak ada apa nak buat kat rumah so teringatkan anak buah cik su yang cun ni. Terus ajak ayah su datang sini. Kenapa tak boleh? Ke Meena nak keluar dating?" Cik su mengusik Dian.

Dian membulatkan matanya.

"Tak ada maknanya nak dating! Bukan, just terkejut beruk sikit. Biasanya mama je yang datang."

"Oh, so macam mana semalam reunion in Sepang Gold Cost?"

"Best, gempak! Dapat kawan baru. Guess what? Adam pun ada kat sana."

"Iye? Habis tu dia tak ada cakap apa-apa kat Meena?"

"Tak, borak biasa je. Dia partner dengan Juwita ex-classmate Noah. Cantik orangnya."

"Meena seribu kali ganda lagi cantik! Kalah Pretty Zinta tau."

Amboi cik su kalau memuji melebih-lebih tahap Gunung Everest!

"Cik su, apa program selama cuti ni? Ternak lemak di perut? Kembangkan 'bon bon' ?"

"Hmm bagus jugak idea tu, tak sia-sia ada anak buah yang mereng tapi cun macam Meena."

Dian tergelak mendengar kata-kata cik su kesayangannya.

"Betul-betullah cik su, tak ada apa-apa plan ke? Pergi holiday ke? Honeymoon?"

"Budak-budak ni sekolah, apa kejadahnya nak holiday? Honeymoon? Ayah su busy aje memanjang, lagipun dah basi guna perkataan 'honeymoon'."

"Dah tu nak guna perkataan apa?"

" 'Honeystar' ke 'honeysun' ke ha ha ha! Sesuai sangat untuk pengantin basi macam cik su."

"Elok juga gitu ha ha ha! Pergi rumah mama lah, berbaik-baik, bermanja-manja. Sampai bila nak macam ni, tak baik kan putuskan tali persaudaraan. Allah murka."

Cik su diam mencari kata-kata yang sesuai untuk menjawab.

"Hmm tengoklah macam mana.Takut belum jejak lantai rumah, mama dah..."

"Cik su, cik su dengan mama harus beralah. Dua-dua punya salah masing-masing. Dan memaafkan itu lebih mulia dari meminta maaf. Kita ni orang Islam, Islam benci kepada perbalahan."

Cik Su Madeena pegang paha Dian dan tersenyum.

"Pandainya anak buah cik su ni dah macam ustazah pilihan bila bercakap. Siapa mentor ni?"

"Tak ada siapa-siapa cuma kehidupan mengajar Meena semua tu. Kehidupan yang ada suka dan duka."

"I am so sorry...to involved you in this matter. I've no intention to drag you into this fighting."

"So okay, Allah knows the best..."

"Saiful dengan Kimi nak exam Isnin ni, so memang tak kemana cik su selama dua minggu ni. Jadi suri rumah je. How I wish you to come home and we could spend a lot of time together."

"Oh, that's so sweet of you! I wish too, but how come? Meena ada kelas, Jumaat je free termasuk Sabtu Ahad. Kadang-kadang, ada seminar lah bagai dengan kokurikulum setiap minggu."

"Tak apa, ada rezeki kita jumpa lagi. Jom makan, see what I bring for you, Nando's!!!"

"Oh, this  make me wanna sheds into tears! You always know my favorite."

Cik Su telah pun membuka plastik yang berisi ayam Nando's dan beberapa hidangan yang lain dan mereka duduk di sebuah pondok berdekatan dengan tasik untuk menikmati makanan tersebut.
Sambil makan, mereka berbual-bual mesra dari satu topik ke satu topik  yang lain.



                                    *******************************************


          Dian yang sedang khusyuk menelaah buku di perpustakaan bersama Fath terjeda seketika apabila Noah datang duduk dihadapannya. Mukanya diangkat sedikit memandang Noah.

"Dian, Jumaat ni free tak?" Noah separuh berbisik kepada Dian.

"Free tapi nak balik rumah mama, kenapa?"

"Ala, tak boleh postpone?"

"Tak, rindu tahap melampau dah ni. Dah la balik raya sekejap je."

"Hmm ingat nak ajak pergi somewhere.."

"Somewhere? Mana?"

"Birthday party Natasha dekat Kenny Rodger's One Utama."

"Cakap last minute memang tak dapek den nolongnya. Sorry...."

"Hmm nak buat macam mana, tapi she's really hope that you are coming."

"Well, majlis tu tetap jalan kan walau Dian tak ada. Nanti Dian belikan hadiah untuk dia."

"Tell me if you change your mind."

"Hmmm..."

Noah masih memandang tepat kepada Dian.

"Anything more? No work to do?"

"Erm..jom makan? Lapar dah pukul satu ni."

Dian menyelak lengan bajunya melihat jam di tangan kanan.

"Pergi dengan Fath boleh? Best pulak baca buku ni.."

Tanpa sedar Noah rembat buku The Right Communication yang agak tebal dari tangan Dian lantas membuatkan gadis itu terkejut dan terjerit kecil. Setelah diambil buku tebal itu, di tangan Dian terdapat sebuah buku seperti buku novel. Fath menoleh dengan berkerut di dahinya.

"How To Fall In Love? So, this is the book that you've been 'studied'? Kening Fath terjungkit sedikit.

Dian tersengih macam kerang busuk.

"Bingo!" Noah mencelah.

"Dah jom lunch? Perut aku dah berkeroncong lagu hindustan rock zapin semua dah ni."

"Yelah yelah, kejap aku nak pinjam buku ni. Sat no..."

Noah menggelengkan kepala sambil tersenyum melihat gelagat Dian yang sememangnya telah lama mencuri hatinya ini.



                                  ************************************************


            Kuliah Creative Writing atau dalam kata lain, penulisan kreatif yang diajar oleh Prof.Dr.Sharifah Ilyana Syed Habsyee antara kelas kegemaran Dian dan Fath termasuk Noah. Kegemaran bagi Noah kerana di kelas inilah dia dapat berjumpa dengan Dian, gadis pujaannya! Itulah objektifnya.

"Alright, I'll mention your name to be paired with someone right now so that you can start the assignment given. The title and guidelines will be update into portal by this evening. So with working by two in one team, I hope that you all could finish this work by next two weeks. Is it okay?"

Semua mengangguk dan bersetuju dengan arahan Prof.Dr.Sharifah Ilyana.

"So, group one will be Melinda and Fath Dlina Rose. Next, Zaim Armani and Zulaikha. Next, Noah Ismail Wong and Dian Ameena..."

Masing-masing bersorak dan bersiul apabila nama pasangan ketiga disebut oleh Prof.Dr,Sharifah Ilyana sebentar tadi. Darah hangat menyerbu ke muka Dian saat ini. Noah pulak boleh pulak tersenyum bangga dan tenang lagaknya.

"Err...is there any something that I don't know class?" Tanya pensyarah muda itu.

"Sweet couple!" Jerit salah seorang dari mereka, Micheal Seth Yong. Mulutnya agak becok, ada saja gosip yang direkanya dalam kelas. Padanlah dia digelar 'Mek Yah' singkatan daripada 'Joyah'. Biarpun jantinanya lelaki tapi tetap dipanggil 'mek' di hadapan panggilan itu. Patutlah Melinda tak suka bila dikenenkan dengan si 'Mek Yah' tu.

"I don't mind if you guys wanna deep falling in love or whatever, but please make sure finish my assignment with that period given to you, understand?" Kata pensyarah itu lagi.

"Yes ma'am!" Bersemangat Daud menjawab.

"Well, they are such a nice couple..." Pensyarah cantik itu berkata perlahan namun masih jelas di dengar kerana dia memegang mikrofon!

Dian ketap gigi, Fath sudah menyiku lengannya dan tersenyum-senyum memandangnya yang pucat semacam muka.

"Okay, next is Alvin and Chandra, Miranda and Syafiq...." Sambung Prof tersebut mengalih perhatian para pelajarnya.
                   
       Usai kelas di Dewan Kuliah Octagon, Cassandra si amoi yang comel dengan mata sepetnya persis orang korea mendekati Dian yang sedang mengemas kertas-kertas tugasan ke dalam fail lalu bertanya

"Dian, do you really with Noah ha?"

Dian berkerut dan tersenyum lalu berkata " You trust the rumors? No it's not true at all.."

"Everyone tells that you and Noah is deeply in love, always together and so on. How come you don't have any feeling towards this handsome guy?"

"Seriously Cassandra, between us there's nothing more than a friend. That's it." Dian menjawab tegas.

"But I see Noah likes you very much la.. very obvious meyh!"

"Noah is damn in love with her but she is the one who 'jual mahal' meyh..." Fath bangun mencelah.

Cassandra pula buat muka minta kepastian. Sudah keliru yang mana satu betul.

"No don't trust Fath, in fact he just like my other friend like me and you. Hope it's clear to you.'

"But Noah is super special friend, more special than me you know. Sometimes I feel jealous huh!" Celah Fath lagi dengan mencebik.

"Auch! Sakit la weh, kau dah kenapa cubit aku?"

"Mulut kau tu kan...aku cabai nak? Ini ke kawan? Bukan back up aku."

"Lah...dah terang lagi bersuluh kan? Kau aje yang buat 'buta' nak nafikan bagai, at least appreciate."

"Eh okay, I pergi dulu ya. Dian, think again about it. Cinta sejati tak akan datang banyak kali tau! Bye!"

'Cinta sejati tak akan datang banyak kali' ? Benarkah Noah itu cinta sejatinya?

"Dian, jom pergi rumah aku nak? Dah lama kau tak datang rumah aku." Ajak Dian.

"Hmmm aku sebenarnya malas nak pergi mana-mana. Nak balik tidur, semalam aku tidur pukul satu siapkan assignment Encik Ryszard yang maha rumit tu. Kau sampai mana dah?"

"Aku baru buat introduction, ala kan dia suruh hantar hujung bulan depan? Banyak lagi masa."

"Bertangguh itu pencuri masa. Aku kalau boleh nak cepat siap, nanti tak adalah kelam kabut bila ada assignment baru. Ada faham?"

"Macam kau tak boleh buat kat rumah aku kan? Jomlah please, kita buat sama-sama nak?"

"Hah? Sah-sah tajuk kita tak sama mak cik oii...lain kali je eh?"

"Please, tak ada siapa kat rumah daddy aku pergi Singapore, mama aku pulak ke Langkawi ada seminar. Kakak aku tu pun tak ada, ke Pahang kena outstation."

"Eeee kau nilah kan...tahu aku lemah tengok muka kesian tambah muka seposen? Yalah, aku teman kau tidur sana malam ni. Weh jap, maknanya ada kita bedua je ke nanti?"

"Tak, ada nanny aku teman! Nanny kata dia rindu kau, kau ada bagi dia minum ubat jampi apa hah?"

"Haip! Mulut kau, memang nak kena cili kan? Dah dia rindu aku, kau jealous?"

"Hari-hari aku tengok muka nanny dua tiga hari ni nak jealous apa bendanya."

"Hee ya tak ya jugak, tapi mana ada aku bagi ubat jampi tau!"

"Aku gurau jelah, lurus bendul kawan aku seorang ni."


                        ******************************************************


            Setelah sampai di rumah Fath, mereka berehat sambil menonton televisyen di ruang tamu bawah. Fath hidangkan air bersama kerepek untuk Dian. Setelah puas berehat, petang itu Dian menemani Fath mandi di kolam renang di tepi rumah mewah itu. Fath memang cekap berenang kerana diajar dengan kemahiran itu sejak berusia lima tahun.

"Dian, jom swimming sekali? Bukan ada siapa pun, nanny aku pun tengah sibuk duk membelai pokok orkid tu ha. Come!" Fath bersungguh mengajak.

"Eh tak apa, kau berendamlah puas-puas aku tak pandai berenang."

"Jom aku ajar kau swimming nak? Ala, kau jalan-jalan itik je dalam air ni."

"Ish tak mau aku, hodoh gila suruh jalan-jalan itik."

Fath yang tadi berada di sisi kolam renang naik keatas dan datang ke arah Dian yang sedang duduk di kerusi berhampiran kolam tersebut.

"Kau ni kenapa aku tengok, macam ada masalah je? Tak nak share?"

"Not now, aku ada Allah. Dia Maha Mendengar."

"Tapi, kita manusia biasa perlu saling membantu sesama saudara. Tak salah kalau kau cerita apa masalah kau untuk minta pendapat, mana tahu kau dapat jalan penyelesaian?"

"Tak apa, thanks for concern. Dah pergi sambung berenang, syok aku tengok!"

"Kau tahu tak, dulu masa aku kat London bila kakak dengan abang-abang aku masuk universiti, aku sedih sebab tak ada kawan nak main, nak kongsi cerita. Then, ada seorang budak baru masuk sekolah aku dari Malaysia. Lepas tu, aku yang terlebih mesra alam nak la berkawan dengan dia since tengok dia macam segan je nak start the conversation, tapi kau tahu tak apa jadi bila first time aku bercakap dengan dia?"

Dian mengakat kedua bahunya tanda tidak tahu lalu Fath sambung "Macam ayam dengan itik!"

"Dia banyak mengangguk dan senyum bila aku bercakap, entah faham ke tidak apa yang aku cakap. Yelah, aku lama duk sana so kelu sikit lidah nak cakap Melayu. Tapi last-last, aku jadi fasih Bahasa Melayu bila berkawan dengan dia, dan dia pun berhabuk speaking kalah mat saleh kat sana. Sejak tu kita orang rapat dan banyak yang aku kongsi dengan dia. He's truly my best friend!"

"Oh...lelaki ke perempuan?" Soal Dian.

"Kalau aku cakap lelaki?"

"Hmmm...untunglah kau. Eh, kejap kau masih contact dengan dia?"

"Haruslah, dia still kat sana aku je yang kat sini. Rindu siout dekat celoteh dia!"

"Are you had a crushed on him?" Tebak Dian dengan penuh senyum bermakna.

"Ermm perhaps perhaps perhaps? Entah, tapi yang pasti aku selesa sangat bila dengan dia."

"Mendalam maksud tu...selesa macam mana tu?"

"Selesalah, selesa tentang apa-apa sahaja! Kau tahu tak, kalau setiap kali aku period aku mesti ingat tau dan siap set dekat phone tapi satu hari ni aku betul-betul lupa dan dia boleh ingatkan aku pasal due menses aku? Dahsyat!"

"What? Kau biar betul?"

"Ye...dia memang jenis yang alert and concern. Sebabnya aku menses setiap hujung bulan dan dia perasan benda tu kebetulan, aku memang bad mood that day and he guessed aku menses and he is correct."

"Wow... takkan kau tak ada apa-apa feeling tangkap cintan dengan dia?"

"Aku memang sukakan dia."

Dian buat muka terkejut dan membulatkan mata.

"Dia tahu?"

Fath menggeleng dan berkata "Aku takut....takut kena reject!"

Dian tergelak mendengar jawapan klise sahabatnya itu. Fath Dlina Rose seorang yang penakut? Silap besar ni.

"Belum cuba belum tahu sayang oii, cuba bagitahu dia direct. Parah woo pendam dalam hati, kang meletup!"

"Eleh cakap kita, dia tu?"

"Aku lain, kes aku ni lain daripada kau. Aku ni dah terang-terang dah mengaku yang dia suka aku dan aku cakap aku tak suka dia?"

"Sikit pun tak? Come on..."

"Ish, sekarang ni kita cakap pasal boyfriend kau kan? So, bolehlah kau kenalkan aku dengan dia nanti bila sampai London?" Dian menggerakkan dua keningnya.

"Hmm insya Allah...tapi aku ada dekat dengan dia aku rasa lain. Seriously..."

"Rasa cinta....kan?" Dian tersenyum pada sahabat baiknya.

"Ha ha ha mungkin!"

"Baru sekarang kau nak buka cerita pasal crush kau kan. Kalau tak haram!"

"Oh aku tak pernah cerita ya kat kau? Ala, aku segan...cerita aku biasa-biasa je."

"Ceh, humble konon...eh dia handsome? Macho?"

"Kat London nanti kau tengoklah sendiri! Malas aku nak describe ciri-ciri fizikal dia huh."

"Sampai hati kau kan!"

"Bukan sampai kat hati je, sampai ke usus kecil usus besar dah ha ha ha! Eh sini jap, cuba kau tengok tu!"

Fath memanggil Dian ke arahnya di sisi kolam untuk melihat ke arah atas rumah tersebut. Tanpa berlengah dan patuh, Dian mara ke sisi kolam renang itu dan Fath menariknya jatuh ke dalam kolam!

Bummmm!!!

Dian basah lecun dengan pakaiannya dan terkejut. Nasib tak lemas macam hari dia jatuh dalam kolam di rumah Noah kerana aras air dia jatuh tidaklah dalam mana.

"Fath!!! Jahatnya kau!"

"Sorry beb, aku geram tengok kau yang cun ni he he he!"

"Eeee nah ambil banyak kau punya cun!" Dian menyimbah air ke arah Fath berkali-kali.

Akhirnya mereka mandi kolam bersama dan Fath mengajar teknik-teknik asas untuk berenang kepada Dian.
Diajarnya cara bernafas yang betul dan cara menguak tangan di dalam air. Tenggelam timbul Dian dibuatnya. Kenapalah mama tak pernah hantar dia ke kelas belajar berenang masa kecil, tak adalah dia terkial-kial nak berenang macam sekarang.





                                         *****************************************

           Puan Maria sedang asyik menonton rancangan My Kitchen Rules di Astro Diva saluran tujuh kosong dua. Dia tinggal seorang sahaja di rumah tanpa berteman. Nasib baik dia bekerja waktu pejabat tak adalah rasa sunyi sangat. Terkadang rindu membuak-buak pada satu-satunya anak tunggalnya itu, Dian Ameena.

Mindanya menerawang jauh, rancangan memasak itu tidak difokus lagi.

"Mulai sekarang, kau bawa semua kain baju kau ni sekali keluar dari rumah aku! Jangan kau harap dapat jejak kat sini lagi bila kau dah pilih jantan tak guna tu!" Tempik Puan Mazwin, ibu kandungnya sendiri.

"Mak! Ampunkan Maria mak, Maria sayangkan mak!" Maria menangis merayu pada ibunya.

"Sayang kepala hotak kau! Kalau kau sayangkan aku dan keluarga ni kau takkan kahwin dengan lelaki bangsat hindu tu! Sekarang kau berambus dari sini, jijik aku tengok kau. Kau bukan anak aku lagi, anak aku seorang je namanya Madeena!" Penuh amarah Puan Mazwin saat itu.

Dian Ameena hanya memerhati babak air mata dan tengkingan antara neneknya dan mamanya. Walaupun dia masih terlalu muda untuk semua itu tetapi dia faham dan dia tidak minta semua ini terjadi. Pagi-pagi lagi mamanya mengejutnya untuk mandi dan mengemas beg pakaian.

"Kau dengar tak, ke kau dah pekak? Mak hanya ada seorang anak je mulai sekarang iaitu Madeena,aku! Kau bukan anak dia lagi, kau dah pilih nak kahwin sangat dengan jantan tu hah sekarang blah! blah la!"
Tengking Madeena dengan muka yang merah menahan marah akan kakak sulungnya.

"Kau tak ada hak nak tentukan semua tu Madeena! Suka hati akulah nak kahwin dengan siapa pun, aku tetap anak mak sampai bila-bila! Kenapa korang benci sangat dengan Abang Ezuan hah?"

"Aku memang takkan terima dia jadi menantu aku sampai mati! Kau faham?"

"Tapi kenapa mak?" Teresak-esak Maria menangis di ruang tamu rumah kayu ibunya.

"Sebab aku tak suka! Belum ada lagi keturunan aku bantah cakap aku semata-mata nak kahwin dengan hindu tahu? Jadi, sekarang aku haramkan setiap titik air susu badan aku pada kau, anak tak kenang budi!"

"Astaghfirullah mak!"

"Dah kau jangan nak buat air mata drama kesian kat sini, kau nak pergi pergi tapi biar Meena aku jaga!"

Dian yang sedang berselindung di sebalik pintu kayu bilik bersama sepupunya, Saiful berkerut yang sejak tadi sedang memasang telinga. Apa yang berlaku semua ni? Kenapa mama menangis? Kenapa nenek marah sangat dengan mama, cik su pun?

"Tak, Maria takkan tinggalkan Meena. Maria akan bawa anak Maria sekali, dia nyawa Maria!"

"Heh kau dengar sini, aku tak nak cucu aku masuk hindu sekali dengan kau faham! Kau nak ikut laki kau yang hindu tu kau pergi tapi jangan kau bawa cucu aku sekali!"

"Dia anak Maria, mak tak boleh pisahkan dia dengan Maria! Maria akan didik dia jadi anak yang solehah, taat pada agama Islam. Bukan macam yang mak fikirkan!"

"Kurang ajar punya anak!" Puan Mazwin menampar pipi Maria sehingga terjatuh di tepi kerusi.

"Tengok mak, sebab jantan tak guna tu dengan Meena sekali dia nak heret sekali. Ibu jenis apa ni?" Madeena mencurahkan api kemarahan lagi.

"Maria, kalau kau tak nak aku bunuh kau baik kau keluar dari rumah ni sekarang! Cukuplah dengan selama yang dah kau buat, malukan aku, conteng arang kat muka aku satu kampung!" Tengking ibunya lagi.

Tanpa berlengah, Maria masuk ke dalam biliknya dan menarik tangan Dian yang terkebil-kebil di balik pintu itu. Disisinya ada Saiful yang masih tidak faham apa-apa.

"Maria! Aku kata jangan bawa cucu aku sekali!"

"Tak, Maria tak boleh hidup tanpa Meena mak, dia anak Maria darah daging Maria."

Puan Mazwin terus menarik tangan Dian dan Maria menarik sebelah tangan Dian lagi sehingga Dian menangis teresak-esak di antara mereka. Takut menguasai dirinya.

"Cucu nenek tinggal dengan nenek ya? Biarkan mama nak ikut jantan tak guna tu! Nenek sayang Meena..." Pujuk Puan Mazwin.

"Meena,Meena ikut mama sayang! Meena anak mama, tak ada siapa boleh pisahkan kita."

"Nenek lagi sayangkan Meena, nanti kita beli mainan baru nak? Kita beli dengan cik su dan ayah su. Saiful pun nak main dengan Meena. Jangan ikut mama sebab dia nak ikut orang jahat nanti orang tu buat jahat dekat Meena."

"Nenek tipu sayang, jangan percayakan dia."

"Hey Maria! Jangan kau semai racun dalam fikiran cucu aku! Cucu aku tak layak dibela kau sebab kau mak yang tak guna!"

"Mak, Meena Maria kandungkan sembilan bulan sepuluh hari mak. Maria yang melahirkan dan menyusukan dia, dia anak Maria dan Maria ada hak atas dia!" Maria menjerit kepada ibunya.

"Hak apanya kalau anak sendiri kau taruk racun pada fikirannya? Nanti entah jadi apa entah pada budak ni bila kau orang hidup dengan si hindu tu!"

"Nama dia Ezuan Kumar bin Abdullah mak, dan dia Islam! Bukan semua Islam tu Islam, Islam hanya pada nama tapi amalan entah kemana."

"Macamlah kau dah lama kenal dengan jantan tu? Baru masuk Islam, cakap tak semengah dah, kau tengoklah nanti setahun dua bila kau hidup sebumbung dengan dia, tak aman rumah tangga korang aku doakan sebab kau tak pernah dapat restu aku!!!"

"Biarlah mak, itu anak dia. Kita tengok setakat mana dia boleh jaga Meena ni, nanti kita cari jalan dapatkan hak penjagaan Meena daripada dia."

Maria terpampan mendengar kata-kata dari mulut adiknya itu. Dia mendapatkan tangan ibunya untuk bersalam sebelum keluar dari rumah itu.

"Dah, tak payah nak salam-salam aku jijik tahu! Pergi!" Puan Mazwin menepis tangan Maria.

"Nenek! Cik su! Meena nak duduk dengan nenek!" Dian menjerit meminta mamanya melepaskan tangannya yang dipegang kemas.

"Nanti nenek ambil Meena sayang, sabar okay!" Puan Mazwin mengesat air matanya yang tumpah.

"Nenek!" Jerit Dian dari jauh yang sudah beberapa tapak meninggalkan rumah kayu itu.


                                            **************************************

       Deringan telefon bimbit Puan Maria terus mematikan lamunannya itu. Dikesat air matanya yang menitis di pipi lalu mejawab panggilan itu.

"Mama, kenapa lambat angkat?"

"Hah? Sorry mama tak dengar, tengok tv ni. Meena sihat sayang?"

"Sihat, mama Meena rindu...Jumaat ni Meena balik tau."

"Oh, okay nanti mama jemput ya. Bas pukul berapa?"

"Hmm pukul 3 petang sedang elok mama habis kerja 4.30 kan?

"Okay, tunggu kat situ jangan pergi mana-mana. Mama pun rindu!"

"Meena kat rumah kawan Meena ni teman dia, Fath namanya."

"Ha elok-elok, kirim salam pada Fath ya. Dah makan?"

"Baru sudah, Meena masak dengan nenek dia. Masak spagheti bolognese!"

"Sedap, nanti balik sini mama masak lauk kegemaran Meena ya?"

"Cantik! Okay mama Meena nak tengok tv, mama jaga diri ya!"

"Okay bye sayang...I love you!"

          Puan Maria teringatkan semula tentang insiden hampir empat belas tahu dulu, masih segar di ingatannya hingga sekarang. Satu demi satu ayat sinis dan tengkingan ibunya sendiri.

"Mak...maafkan Maria...Maria rindukan mak."

Betullah kata orang, sesal dahulu pendapatan sesal kemudian tidak berguna. Semua sudah musnah hancur berderai. Mak pun sudah pergi menghadap sang pencipta lapan tahun lalu. Semuanya telah habis musnah.



                                          *******************************************


 Hi Dian, how are you? Free now? ~Adam

Holla Adam, sihat...free lah jugak. Watching movie with Fath at her home.

Oh...yeah Pak Long dekat Singapore dengan grandpa. Nanny ada sana kan?

Yup. Adam kat mana tu?

Office :)

Tak balik lagi? Dah pukul sembilan ni.

Kerja biasalah, esok nak submit report.

Rajin! Bagus2... jangan balik lambat sangat nanti esok susah bangun pagi.

Thanks, erm Dian can we meet tomorrow? I'll come to the house?

Kenapa? 

Rindu :)

Sengaja Dian biarkan mesej Adam tergantung di situ, malas nak balas. Lebih baik dia tonton cerita The Minion dengan Fath, best cerita ni! Dian memang suka kartun comel berwarna kuning ni, rasa macam nak picit-picit je!


                                     *********************************************


          Dari jauh lagi Dian perhati Irina yang tegedik-gedik menempel dengan Noah dekat Student Centre. Naik sakit mata rasa nak terkeluar biji mata menengoknya! Noah pun satu, boleh sangat tepis si beruk mak nyeh tu, sukalah tu.

"Weh dah kenapa tercegat kat sini? Kata nak jumpa Noah?" Soal Fath pelik.

"Tu...tengoklah tu. Bukan main miang!"

"Hoi, cemburukah?"

"Tak kuasa aku, masalahnya ini universiti tempat belajar bukan menggatal macam kucing miang!

"Pergilah cepat, nanti kelas pukul sepuluh. Okay jom aku teman."

Fath menarik tangan Dian menghampiri Noah dimana tempat dia sedang duduk bersama Irina.

"Noah, boleh cakap sikit in private?" Tegas Fath dengan muka sengaja serius.

Fath mengerling tajam ke arah Cassandra memberi isyarat supaya beredar namun gadis tersebut buat tak tahu sehingga Noah bersuara.

"Irina, please leave us..."

"Okay, fine!" Si betina miang itu cuba mencium di pipi Noah namun sempat Noah menolaknya.

"Ni Dian nak bagi kau sesuatu..." Fath bersuara dulu lalu memandang Dian.

"Thanks for these." Dian menghulurkan dua buah novel Inggeris yang dipinjamkan oleh Noah kepadanya.

"Dah habis baca?"

Dian angguk laju.

"Nak pinjam yang lain tak?"

"Boleh jugak."

"Okay esok Noah bawa ya, tunggu kat depan Kafe Uncle Sam pagi-pagi."

"Eh tak apa, esok kita jumpa lepas Dian habis kelas pukul sepuluh kat situ. Noah free kan masa tu?"

"Oh okay cool, ada kelas ke kejap lagi?"

"Aah! Okay see you again bye." Laju Fath mencelah lalu mula menapak meninggalkan Dian.

"Erm Dian..." Noah memanggil perlahan. Dian tak jadi meneruskan langkah untuk pergi.

"Noah dengan Cassandra tak ada apa-apa, kawan biasa je. Don't take it wrong."

Dian sekadar tersenyum lalu pergi dari situ. 

No comments:

Post a Comment

nuffnang