Sunday 2 March 2014

Bila Miss A Bercerita...

Assalamua'alaikum and hello peeps
oh dunia! lihatlah...
syukur minggu ini tidaklah sesibuk minggu lepas
pergh kalau nak dceritakan minggu lepas
dengan pertandingan inovasi, shooting video pengajaran sempena College Islamic Festival (CIF) 
and also with the 3 mins video challenge yang obviously make me tired and exhausted wuwuwuwuwuii jap.. (nak tarik nafas fuhhh)
ya Allah..tuhan je tahu terkejar sana sini.. pendek kata semua harus dibereskan dalam 1 masa,minggu tu juga
istilah stress of course wujud.Namun aku berserah redha je pada tuhan yang satu
kerana apa?
kerana aku rasa terpanggil..
terpanggil untuk berkarya untuk berkongsi dengan rakan2 di bumi KMM ini
menghasilkan sesuatu yang ya bagi aku sesuatu yang boleh mencungkil bakat aku.
Frankly speaking, i am really interested and passionate with this kind of things
you know, when come to acting,writing etc, it feel super awesome and amazing semualah! hehe
sedang bila idea mencurah-curah seperti turunnya hujan menyimbah bumi ..wah hahahaaha XD 
okay cut the crap
tapi itulah realitinya...dan itu semua adalah pengalaman 
yang semestinya tidak dapat dibeli dimana2
pasar malam atau pasar tani.
  
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

tu yang atas baru mukadimah hihihi
relax2 chill okay ..
well semalam lepas kelas aku dengan sahabatku,
 miss A menghabiskan masa di bilik study blok aku
sambil buat report, kami berbual2 beromong2 
haa ni nak kasi cerita pasai apa yang kami dok borak tu
miss A yang start tanya aku " Mun.apa ciri-ciri suami yang mun nak?"
gulp. haha gimik je tu
aku dengan eksaitednye "erm.. bagi mun, cukuplah dalam dirinya ada ciri2 
dan peribadi baginda rasulullah s.a.w. tak semua tapi ada okay cun lah! hee "
dan berikutan itu, miss A pun bercerita dengan gumbiranya tentang 1 kisah benar 
mengenai Maya (bukan nama sebenar) yang sangat cantik dan muda
hanya tua setahun dua dari kami
seorang yang berada, berharta dan bisa dapat apa yang dia ingini.
Tamat je SPM Maya tak mahu sambung belajar seperti abang dan kakaknya,
bekerja sbagai pramugari dan dia yang bongsu kahwin dalam adik-beradiknya itu.
Ketika umur awal 20-an Maya berkahwin dengan seorang wartawan yang Allahu rabbi..
sungguh gantang,kacak and perfectlah!
sampaikan miss A yang syok bercerita ke aku dia kata
"ya Allah kalau la miss A dapat suami macam tu, miss A akan jaga betul2,dahlah handsome,penyabar " hahaha miss A oh miss A

Rezeki Maya untuk dikurniakan cahaya mata dalam waktu terdekat setelah mahligai indah terbina dengan 
jejaka wartawan itu. Namun, setelah anak itu lahir, Maya tidak menunjukkan kasih seorang ibu buat anak darah dagingnya sendiri itu. Bayangkan anaknya yang tidak tahu apa2 menangis kerana laparkan susu, Maya tanpa belas kasih berkata "ishhh! budak ni aku campak jugak kanggg!"
Suaminya yang penyabar itu masih bersabar dengan kerenah si Maya mengenangkan kasihnya 
seorang suami buat sang isteri.. 
sehinggakan suami Maya tidak tenteram hatinya untuk meninggalkan anaknya bersama si ibu 
membuatkan dia tinggalkan anak itu dalam jagaan ibu mertuanya merangkap ibu Maya.

Habis puas ibu Maya menasihati anaknya itu namun tetap Maya memekakkan telinga.
Baginya, dia rimas dan ingin hidup bebas kerana tak cukup enjoy lagi..
astaghfirullah.. aku yang dengar ni pun rasa macam aiii naseb Maya tak ada depan aku
hahhaaha kalau idok, mau aku sampaikan khutbah F.O.C (free of charge) :P
nauzubillah, minta jauh.
Sekarang ni, Maya hamil anak ke-2 dengan perangainya yang masih tak berubah..
sang suami masih sabar hidup bersama Maya
sempat miss A cakap " kalau miss A jadi suami Maya, mau miss A cerai lama dah hahaa" 
Miss A dan Maya adalah jiran dan agak rapat sebelum Maya bergelar isteri. Maya pernah berkata pada sahabatku itu bahawa bagi Maya yang paling first sekali dlm hidup dia adalah DUIT dan cinta adalah nombor 2. Gulp.

Alright,from short cerpen aku ni, apa yang boleh aku simpulkan adalah janganlah terburu-buru dalam 
soal kahwin. Ia bukanlah hal yang boleh dibuat main.
Melibatkan 2 pihak yakni suami dan isteri malah kedua-dua belah pihak.
Perkahwinan jangan dianggap sebagai satu percaturan.
Ikatan suci ini adalah satu perkara yang indah dan disukai Allah dan rasulullah.
Pernah aku dengar bahawa pabila anak adam itu bernikah laki dan perempuan maka menangislah syaitan-syaitan kerana akan makin bertambahlah umat nabi muhammad s.a.w. lebih kurang macam tulah. Correct me if i wrong okay : )

Dari kisah Maya tadi, yess dia jatuh hati tangkap cintan dengan cowok wartawan itu haha
mereka suka sama suka
dan lelaki tu yang umur pun 26-an tanpa mahu tunggu lama2 takut Maya dikebas orang
pantas mengorak langkah masuk meminang.
Disangka panas sampai ke petang rupanya hujan ditengah hari,
Maya lihat yang perkahwinan itu indah semata2 dan dia tidak bersedia untuk memikul
tanggungjawab sebagai seorang isteri dan ibu.
Mungkin baginya segalanya indah belaka dalam perkahwinan
tanpa langsung adanya cubaan dan dugaan dari tuhan.

Ayuh, marilah kita ambil iktibar from the case of Maya.
Tidak salah untuk jatuh cinta
namun jadilah pandai dalam merancang cinta
kerana cinta itu fitrah, ilmu itu amanah, maksiat perlu dicegah .

Wallahua'alam 

 nah present sbab bjaya membaca entry smpai habis kahkahkahkah :D












No comments:

Post a Comment

nuffnang