Friday, 4 September 2015

The Healing Love - Part 50


        Puan Maria duduk beralaskan tikar kecil yang dibawanya. Ditangannya terdapat sebuah surah yassin untuk disedekahkan buat allahyarham Marhani Binti Ismail, ibu kandung yang melahirkan dan membesarkannya selama ini. Rindu yang meyelubungi dirinya tidak dapat lagi dibendung lantas menitiskan air mata yang tak tertahan. Puan Madeena menggosok lembut belakang kakaknya turut sayu.

"Assalamua'laikum mak...Maria datang melawat mak ni..Maria bukan datang seorang tapi dengan Madeena."

Air mata kini deras mengalir membasahi pipi Puan Maria.

"Mak...kalau mak masih ada sekarang ni mesti mak gembira sebab keluarga kita dah bersatu semula. Alhamdulillah..Meena dengan kakak dah berbaik. Setelah tiga belas tahun...akhirnya dengan izin Allah Yang Maha Mengumpulkan..." Puan Madeena teresak-esak diulit rasa sayu.

"Maria minta maaf mak untuk apa yang telah berlaku selama ni. Maria ikut kata hati Maria dan pentingkan diri sendiri. Ampunkan Maria mak..."

"Kak, mak sebenarnya dah lama maafkan kakak. Cuma mak sedih dengan keputusan yang telah kakak buat. Tapi dia tak pernah putus asa untuk mencari anak dan cucunya yang dia rindu bagai nak gila."

Puan Maria membelai batu nisan tertulis nama ibu kandungnya itu dengan bercampur baur perasaan sebak dan terharu.


"Walaupun mak dah tak ada lagi di dunia ini, tapi mak sentiasa ada di hati kita semua. Insya Allah dia sedang aman di dunia sana sambil melihat kita di sini kak. Kita sebagai anak, perlu sentiasa ingatnya dalam doa dan sedekahkan Al-Fatihah padanya. Segala amal kebaikan yang kita lakukan kita niatkan untuknya."

      Puan Maria mengangguk perlahan. Untuk menyesali apa yang telah terjadi sudah tiada gunanya dan apa yang penting sekarang dan yang akan datang. Kesilapan yang lalu jangan sesekali diulangi dan dijadikan satu iktibar dan pengajaran. Redha kedua orang tua itu amat penting dalam melakukan setiap perkara. Redha Allah terletak pada redha kedua ibu bapa.

                                   
                                        *****************************************

       Tempoh masa dua hari sudah berlalu dan hari ini Adam akan berlepas pulang ke London dengan menaiki Emirates. Sehingga sekarang dia masih belum menerima jawapan dari Tengku Citra. Dua hari ini juga dia langsung tidak berhubung dan berjumpa dengan wanita itu bagi memberi ruang untuk memikirkan akan lamarannya itu.

     Pengumuman panggilan untuk berlepas sudah pun bergema di KLIA namun kelibat Tengku Citra masih tidak dilihatnya. Debar hati yang melanda usah dikata bagaikan nak luruh. Apapun Adam sudah biasa andai kata dirinya ditolak.

 "Adam..it's final call. What are you waiting for my son?" Dato' Ian bersuara.

Matanya meliar melihat kalau-kalau Tengku Citra tiba-tiba muncul untuk bertemu dengannya. Tapi, sehingga detik ini wanita itu tidak kelihatan. Jadi, fahamlah dia akan jawapan akan soalannya itu.

"You take care..nanti senang baliklah Malaysia. Nanti mama tempahkan tiket first class untuk Am okay?"

Ya memang dia akan pulang kembali sebulan dari sekarang. Kalau tidak siapa yang akan menjadi pengapit lelaki untuk Noah. Janji sudah dimeterai, nanti jika dimungkiri dikata munafik pulak.

"Okay thanks. Adik, jagakan mama and daddy for me alright? Smart study and score distinction! Nanti abang belanja pergi London." Pesan Adam pada adiknya, Aliana.

"Okay bos! Siap-siap asingkan duit untuk belanja adik okay cause I'll definitely score the top for final."

Adam menggosok kepala adiknya. Dalam hatinya masih berharap akan Tengku Citra muncul di situ.

"Hey! nak balik ke tak ni?" Tegur Aliana kehairanan.

  Adam kemudian bersalaman dan berpelukan dengan kedua ibu bapanya sebelum bersedia untuk melangkah masuk ke balai berlepas.


                                             *************************************

  "Adam!"

Ketika kaki sudah menghampiri ke balai berlepas, satu suara yang amat dikenalinya menjerit namanya,

Tengku Citra.

Wanita itu pantas mendapatkannya dengan tercungap-cungap.

Adam tersenyum miring.

"Ingatkan you tak sudi datang..."

"I just...want to say goodbye." Luah Tengku Citra dengan pandangan sayu dan sukar dimengertikan tatkala ini.

"Okay, thank you. So, I've got to go now my dear..keep in touch and have a nice day ahead!"

"Adam wait!"

"I come to give the answer to all of you questions..."

"Okay be quick. I might the last person to board in the flight..."

"YES I want to go with you to London as your wife!!!!

Diam.

"Alhamdulillah...thank you sayang. Wait till I come back in a month from now on to hand in marriage and meet your family and tie the knot. Then I'll bring you along to London."

Tengku Citra tersenyum malu. Hati berbunga-bunga bagaikan berada di awan biru.

"You take care..I'll call you once reached in London. Bye.."

      Akhirnya...terjawab segala soalan yang ditujukan buat Tengku Citra dan jawapan yang diterima cukup membuatkan Adam mampu tidur lena sepanjang berada di dalam penerbangan.


                                          ***************************************
 
         Dian sedang memasukkan cenderahati ke dalam beg kertas kecil untuk diberi semasa majlis kenduri perkahwinannya nanti. Fath turut sama membantu kerana mempunyai masa lapang pada cuti hujung minggu.

       Sedang Dian leka memasukkan cenderahati tersebut, Fath yang sedang ralit dengan handphonenya tiba-tiba terjerit kecil.

"Dian!!!! Oh my god...believe it or not! Adam and Tengku Citra will getting married soon!"

"Tengok ni. Mama aku baru tahu dari Mak Ngah aku! Wah...ini bikin kejutan satu Malaya!"

"Apa yang nak diterkejutkan? Aku dari awal lagi dah dapat agak. Cuma tunggu dia orang declare je."

"Tak sangka kan Adam boleh sangkut dengan minah tu. Siaplah kena jerkah kah kah kah!"

Dian terhenti seketika dari membuat kerja memasukkan cenderahati ke dalam beg kertas.

"Don't judge a book by its cover Miss Fath Dlina Rose. Rather than you keep judging her better you get know into each other of your future-cousin's -wife."

"Hmm..backing lebih nampak?"

"Tak adil kalau baru sekali kau kenal dia dah kutuk dan beri tanggapan macam-macam. Allah tak suka hambanya berlaku sebegitu, buruk sangka tahu?"

"Baiklah ustazah.."

"Ini ambil beg ni...yang ni dah siap masukkan semua gifts."

Mereka kemudian menyambung menyudahkan kerja-kerja yang sedang dilakukan sejak tadi.

"Yang kau pulak bila pulak buah hati di London tu nak jejak Malaysia bawa rombongan meminang?"

"Aku tak mahu nak rushing..biar tunggu kau settle down dulu baru aku fikir pasal semua tu. Biar letih menguruskan majlis kau dulu habis. Kang mahu patah tangan aku ni nak buat dua wedding event berturut-turut."

"Apa susah? Ambil wedding planner siap duit je senang! Anak tauke hotel kan duit berkepuk." Perli Dian.

"Amboi...itu duit mak bapak aku! Aku kalau boleh sebolehnya nak guna duit hasil titik peluh aku sendiri barulah rasa nikmat kahwin tu."

"Apa-apa jelah Fath oiii...asalkan jadi kau kahwin dengan Hakim sudah! Jangan bagaikan menunggu bulan jatuh ke riba sudahlah ye..."

"Woi deep tu!"

                                          ****************************************

         Dian masuk senyap-senyap dalam bilik tetamu yang didiami oleh Cik Su Madeenanya. Sengaja ingin memeranjatkan ibu saudaranya itu.

"Cik su!!! Heeeee....."

"Oh mak kau melatah senget!" Serta merta baju yang baru dilipat oleh Puan Madeena tercampak ke muka Dian.

"Amboi..kuatnya melatah!"

"Ish..suka sangat terkejutkan cik su! Mujur tak heart attack kang tak sempat tengok Meena naik pelamin."

"Sebab Meena jantung cik su kuatlah Meena terkejutkan cik su ha ha ha."

"Eh eh budak ni...dah nak jadi isteri orang nakal macam budak-budak meh sini cik su kerjakan dia pulak! Haa nak lari kemana tu bilik ni kecil je..SIAP DIA!!!"

Akhirnya Dian tergelak terkekek-kekek geli digeletek Puan Madeena di atas katil.

Puan Maria tersenyum bahagia melihat keakraban anak beranak itu yang pernah dia rampas tiga belas tahu dulu. Rasa bersalah tebal menghantui dirinya kerana telah memisahkan Dian dan ibu saudara kandungnya sendiri dan jugak neneknya.

Hujung kelopak matanya dilap untuk mengusir rasa sedih. Seharusnya dia bersyukur bahawa kini mereka sudah berbaik dan bersatu sebagai sebuah keluarga. Terima kasih Allah.

                                            *************************************

       Ikutkan hati, malas sungguh Dian keluar malam-malam buta macam ni. Siang-siang tak nak pulak keluar. Sudahlah esoknya dia kerja. Apalah Noah ni. Dah tu pulak suruh pakai lawa-lawa.

"Assalamua'laikum my hunnydew... you look gorgeous tonight."

"Wa'alaikumusalam. Oh sebelum ni tak lawalah?" Templak Dian setelah mengambil duduk di sebelah tempat pemandu.

"Bukan macam tu maksud Noah. I means malam ni far more beautiful like a princess."

"Hmm yelah...dah cepat! Esok nak kerja. Pergi cepat balik cepat."

    Tanpa berlengah, Noah memandu menuju ke suatu tempat yang sudah dia tempah khas untuk mereka berdua tanpa pengetahuan tunangnya itu. Puas juga dia mengelak dari pertanyaan Dian akan lokasi makan malam mereka pada malam ini.

     Usai mereka sampai di tempat yang telah ditempah khas oleh Noah, Dian mengajukan pertanyaan dengan seribu tanda tanya kepada lelaki itu.

"Noah...kenapa kita berdua je kat restoran ni? Pelik...mana pelanggan yang lain?"

Noah hanya tersenyum dan berjalan menuju ke meja mereka dengan bantuan pelayan restoran tersebut.

"Come.." Ajak Noah dengan lembut.

Dian masih terpana dan keliru. Apa semua ni?


                                      *******************************************

        Setelah menikmati makanan yang disediakan, Muncul  si cilik Natasha yang lama Dian tak jumpa muncul dari arah bertentangan Dian. Di tangan Natasha terdapat sebuah jambangan bunga ros merah yang segar bersama gugusan belon yang berwarna-warni.

"Natasha..rindunya kakak pada Natasha! Oh for me?" Tanya Dian sambil menyambut huluran jambangan bunga ros dan belon tersebut dengan seribu pertanyaan.

Dian memandang Noah meminta penjelasan. Namun Noah boleh buat selamba.

    Disebalik Natasha, setianya berdiri si comel Khaleef yang tersenyum pada Dian memakai sebuah tanda bertulis sesuatu yang jelas dapat dibaca oleh Dian iaiitu 'Will You Marry Me?' di lehernya disamping memegang sebuah kotak baldu yang berisi sebentuk cincin permata.

   Noah lantas mengambil kotak baldu tersebut dari Khaleef. Sempat lagi Dian mencium pipi si comel itu sebelum Noah meneruskan perancangannya yang seterusnya. Dian sudah berdebar bukan kepalang!

Noah menundukkan badannya dan menghadap Dian. Matanya penuh dengan cinta dan kasih buat gadis manis yang mencuri hatinya.

"Dian Ameena Binti Daud...Noah tahu secara adatnya Dian dah terima pinangan Noah. Tapi sekali lagi, Noah ingin melamar Dian secara rasmi bersaksikan mereka yang ada di sini. Sudikah Dian menjadi suri hidup Noah buat selama-lamanya? Melengkapkan hidup Noah? Menjadi mama kepada bakal anak-anak Noah?"

Air mata bergenang di tubir mata. Lidah bagaikan kaku untuk berkata-kata.

"Kak Dian..say 'YES' !" Natasha mencelah dengan penuh keterujaan.

Dian menoleh kepada dua si comel yang dia rindui itu bersilih ganti dengan wajah Noah.

"YA!!! Dian sudi! Dian sudi untuk lakukan semua tu bersama Noah...." Dian mengelap air mata yang jatuh berguguran dari matanya.

   Kemudian, bunyi riuh mula bergema di dalam restoran di menara Kuala Lumpur itu.

"Yeay! Tahniah!!!" Jerit staf-staf di restoran bersama  Fath, Puan Natasha Emily, Puan Maria, Puan Madeena, Encik Razuan Wong dan Encik Ezuan Kumar serta beberapa ahli keluarga Dian dan Noah yang lain.


"Umi dengan dadddy ada jugak? Mama dan cik su pun?" Dian memandang dengan rasa yang tak percaya.

Noah mengangguk.

Natasha dan Khaleef turut bersorak keriangan dengan rancangan malam itu kerana mereka berjaya melaksanakan tugasan mereka dengan baik sekali. Abang sepupunya itu telah melatih mereka berdua untuk berbuat seperti yang telah dirancang.

"Oh..pandai kau berkomplot eh!" Kata Dian pada Fath.

"You future husband-to-be is so sweet and cool Dian! Hai jealous aku! Tahniah babe...I'm happy for you my darling..tak lama tinggallah aku seorang join kelab anak dara bujang. Kau dah nak masuk kelab lain sobs.."

Dian memeluk Fath dengan erat sebak mengenangkan yang dia bakal menjadi isteri orang dalam masa seminggu lagi. Cepatnya masa berlalu!